Od včerejška do 27. října ji v rámci letošní pražské přehlídky Designblok najdete v ulici Na Příkopě. Nabídne vám možnost dobití mobilního telefonu, připojení k wifi síti, využití LCD monitorů s jízdními řády, nebo mapu okolí s vyznačením památek a s informacemi o nich.
To vše jsou unikátní přednosti přístřešku městské hromadné dopravy, který je součástí městského mobiliáře navrženého přímo pro Prahu a vytvořeného kompletně od návrhu až po výrobu českými odborníky. Organizátoři iniciativy Pro lepší město, která vznikla za účelem oživení veřejné debaty nad současnou podobou venkovního mobiliáře v Praze, zde představí první modely vzešlé ze soutěže studentů designu.
Hlavními aktéry iniciativy jsou špičkový český designér Michal Froněk z renomovaného designérského studia Olgoj Chorchoj a český výrobce městského mobiliáře, společnost mmcité 1, která se již prosadila v zahraničí a nyní přichází její chvíle i v Čechách. Úspěchů dosáhla pod vedením designérů Davida Karáska a Radka Hegmona.
„Naším cílem je ukázat, že do budoucna by se výrazným způsobem mohla zatraktivnit tvář Prahy, pokud by se podařilo sjednotit na celém jejím území venkovní mobiliář. Ten doposud nemá ucelenou podobu reflektující estetickou i funkční potřebu města a jeho obyvatel. Současná podoba mobiliáře přispívá k dělení Prahy na historické centrum s jednotným mobiliářem a periferii s nevzhlednými a demolovanými koši, stojany na kola, zastávkovými přístřešky a lavičkami,“ zdůvodnil vznik iniciativy Michal Froněk.
Veškeré exponáty vystavené v rámci Designbloku pochází z návrhů studentů designu, přičemž ukázková zastávka městské hromadné dopravy, která se dá bez nadsázky nazvat zastávkou nové generace, je dílem dvojice studentů Eduarda Herrmanna a Matěje Coufala. Ti zvítězili v nabité konkurenci dalších devětadvaceti svých kolegů.
„Nechali jsme se inspirovat řekou, která protéká českým hlavním městem a odjakživa je jeho nedílnou součástí, která výrazně utváří i jeho charakter. Návrh má působit sice konzervativně, přitom však spontánně a nenápadně, stejně tak i splynout s Prahou - tímto starobylým, ale elegantním městem, které zdobí snad všechny významné architektonické styly,“ vysvětlil hlavní záměr jeden z dvojice studentů, Eduard Herrmann.
Součástí nového moderního mobiliáře by se mohl stát i unikátní systém sdílení jízdních kol, který zatím Praze chybí. S ním přichází společnost, která má na svém kontě zkušenosti s provozováním již ve čtrnácti městech USA a Kanady. Naše hlavní město by se mohlo stát jednou z prvních evropských metropolí, kde bude systém spuštěn. Jedná se o nejnovější generaci systému pro sdílení kol, který nabízí technologicky moderní a jednoduchý systém půjčování fungující na platformě sofistikované webové a mobilní aplikace.
Zdroj a úvodní foto: prolepsimesto.cz
(zmk)
|